Preparatie van de koersschoenen

Afdrukken
Een snelle wissel van zwemmen naar fietsen betekent maar één ding en dat is de schoenen pas op
de fiets aangetrokken worden. In dat geval heb je de schoenen vòòr de wedstrijd natuurlijk al aan de
pedalen vast geklikt. Nadat je op de fiets gesprongen bent hoef je dan alleen nog maar “even” de
voeten in de schoenen te schuiven, klittebandje vast en karren maar.
Mijn ervaring is dat dat nog zo eenvoudig niet is. Hoe gemakkelijk het gaat hangt van de atleet af
(lenigheid, stuurmanskunst) maar ook van het materiaal. In dit geval de schoenen. Je hebt in de
handel speciale triathlon schoenen waarvan de klittenbandsluiting precies contra gaat aan wat je
gewend bent; d.w.z. de klittenband sluit in de richting van je fiets. Deze schoenen zijn vaak voorzien
van nog een aantal andere snufjes en zijn er al helemaal klaar voor. Mooi maar duurder dan de
gewone schoenen. Heb je al een paar “gewone” schoenen waar je tevreden je kilometers mee
wegtrapt en die al helemaal met je voeten vergroeit zijn dan is het zonde om die zomaar weg te
knikkeren. Je kunt ze modificeren zodat je ze toch makkelijk aan krijgt. Twee rechter handen zijn
hierbij niet nodig. Hieronder zie je mijn schoenen. Ze zien er op het eerste gezicht normaal uit maar de
ervaren atleet weet beter.
Ik heb er eerst mee geoefend op een grote lege(!) parkeerplaats en toen pas in de wedstrijd. Het ging
eigenlijk best gemakkelijk. Maar voor het zover is moeten we eerst met de schoenen aan de slag. Met
een halfuurtje is het gepiept.
Dit zijn mijn schoenen. Shimano R105, niets bijzonders eigenlijk. De schoenen gaan elk met drie
klittenbandjes vast. In de praktijk gebruik ik de onderste nooit.

Preparatie van de koersschoenen
Om je voeten in de schoenen te krijgen moeten de twee bovenste klittenbanden helemaal open. We
hebben dan twee problemen om op te lossen.
Het eerste probleem. De klittenbanden van deze schoenen gaan naar de binnenkant open, d.w.z. in
de richting van de fiets. De klittenbanden van de rechterschoen kunnen zo tussen ketting en voorblad
verstrikt raken. Dat moeten we zien te voorkomen. Wanneer we op de fiets de voeten in de schoenen
schuiven moeten we voorkomen dat de klittenbanden niet hun geleiders (rechthoekige ringen)
schieten want tijdens het fietsen krijg je ze er niet meer in. Om dat te voorkomen gebruik je een tie
wrapje, zie foto. Je kunt nu naar alle hartenlust aan je schoen scheuren en trekken zonder dat de
klittenband uit zijn geleider kan schieten. Fijn besnaarde calligrafeermotoriek is niet nodig. Met de tie
wraps is er geen ontsnappen meer aan. En dat geeft rust.

Preparatie van de koersschoenen

Het tweede probleem ontstaat als je de voet in de schoen wilt schuiven. Je niet wilt dat de tong van de
schoen mee naar binnen glipt want dat past je voet er niet meer bij. De tong van de schoen halen we
er dus uit. Die hebben wij geharde triatleten voor het fietsen niet nodig.

Preparatie van de koersschoenen

Dan de linker en rechter flap van de schoen. Ook deze kunnen mee naar binnen glippen. Als je de
voet in de schoen wilt schuiven moeten beide flappen daarom ver open staan en dat ook nog eens
tegelijkertijd. Je komt dan zeker een hand te kort. Maar niet getreurd want in de naaidoos van oma is
altijd een stukje elastiek te vinden.

Preparatie van de koersschoenen

Met dit elastiekje verbind je de linker en rechter flap van de je schoenen.

Preparatie van de koersschoenen

Nadat je op de fiets gesprongen bent houdt je dit elastiekje omhoog. Het gapende gat dat ontstaat is
groot genoeg voor onze voeten.
Nu alleen nog oefenen. Don’t try this at home maar op een grote lege parkeerplaats. Die is bij elk
sportpark wel te vinden. Of een lekker breed fietspad waar het niet al te druk is; voetje er in voetje
eruit, voetje erin, voetje etc… Veel succes.

Groeten,
Hans Schaaper
AddThis Social Bookmark Button
Copyright Preparatie koersschoenen. Duursport DEM - zwemmen, fietsen, hardlopen, triathlon, Beverwijk.
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free